
Er det værd at bruge tid på uopfordrede ansøgninger?
Her får du mulighed for at være knivskarp.
Du kan vælge at skrive en uopfordret ansøgning til drømmevirksomheden. En sådan ansøgning skal selvfølgelig også være målrettet, og det kan være sværere at skrive den, fordi du ikke har et stillingsopslag at gå ud fra. Du skal derfor være knivskarp på, hvilke kompetencer du mener, virksomheden kan bruge fra netop dig. Det kræver en del research på virksomhedens hjemmeside, samtaler med både HR-afdeling og en af virksomhedens fagspecialister, så du ved, hvilken virksomhedskultur, du skriver til. Regn med at det kan tage dig mange forsøg at få fat i de rigtige personer i telefonen. Undersøg også på Google og LinkedIn, hvordan virksomheden bliver omtalt og opfatter sig selv. Hvis du ikke ringer, inden du sender ansøgningen, skal du skrive, at du ringer en uge efter, at de har modtaget ansøgningen.
- Brug ord som virksomheden selv benytter på hjemmesiden, så der er et match mellem dine kompetencer og det job, du kunne tænke dig.
- Undgå flosker såsom “jeg har en bred vifte af erfaringer.” Skriv hellere konkret, hvad det handler om. Hårde faglige kompetencer, it-programmer, relevante studiejobs, detaljer om opgaver og projekter du kan argumentere for som relevante for den virksomhed, du bejler til.
- Hold ansøgningen på en side for både HR-afdeling og fagspecialist kan have travlt – ja, overvej i det hele taget hvilken mailadresse, der er den bedste at sende til. Skriv på let forståeligt dansk – eller engelsk, hvis det er virksomhedens arbejdssprog. Uden stavefejl.
- Nævn referencer i virksomheden, hvis du kender nogle ansatte. Er der nogle navngivne personer, der har gjort dig opmærksom på virksomheden? Hvorfor synes du, at netop denne arbejdsplads er interessant? Det skal du begrunde og svare på, så du ikke spilder virksomhedens tid.
- Din ansøgning skal svare på spørgsmålene: Hvorfor skal virksomheden ansætte lige netop dig? Og hvilken viden kan du bidrage med?
- Se tidligere jobannoncer igennem. Visse arbejdspladser annoncerer med, at uopfordrede ansøgninger er velkomne – f.eks skriver Region Midtjylland: “We welcome unsolicited applications.”. Omvendt har MAN Diesel & Turbo ansættelsesstop lige nu (november 2016), så respektér meddelelser om, at uopfordrede ansøgninger ikke bliver behandlet.
Pas på du ikke drukner i mængden.
Business manager Jeanette Rasmussen fra Capax tror ikke rigtig på nytten af uopfordrede ansøgninger. De fleste nyuddannede vil bruge denne mulighed til at søge hos store eftertragtede virksomheder, men de har i forvejen så mange ansøgere, at de ikke har grund til at kigge i databasen med uopfordrede ansøgninger, mener hun.
HR-afdelingerne er mange steder blevet slanket, og ansøgningsprocedurerne sat i system med f.eks. screening pr. telefon, Skype-interviews eller case-opgaver, sendt til din mailadresse.
“Jo mindre virksomhed, jo nemmere er det at komme til at tale med chefen,” siger Jeanette Rasmussen, der mere tror på ideen om at netværke, hvis du vil ind i en bestemt virksomhed. “Du skal systematisk arbejde med dit netværk, gå til kaffemøder, trække folk hen til din LinkedIn-profil og den slags. Ring op, hvis du ser en sindssyg spændende stilling og få sparring på, hvad skal der til, for at du kan få et job hos dem senere i karrieren”, foreslår Jeanette og understreger, at du skal gøre dig synlig ved at gå til alskens arrangementer. Det kan være graduatecamps, DSE-messer og fokusaftner. “Ellers drukner du i mængden,” slutter konsulenten.
- Spørg dig selv, inden du sender uopfordret: Kender jeg nogle i virksomheden, der kan pushe min ansøgning? Har jeg viljestyrke nok til at ringe og følge op løbende på ansøgningen? Er min motivation god nok?
- Mange virksomhedsdatabaser er ikke gearet til at opbevare uopfordrede ansøgninger.
- Flere store virksomheder ønsker ikke at have uopfordrede ansøgninger liggende og dermed få et dårligt ry blandt kandidater. Respektér at virksomheden ikke modtager uopfordrede ansøgninger,
hvis det står på deres hjemmeside. - Uopfordrede ansøgninger kræver megen research – kunne du bruge tiden mere fornuftigt på andre virksomheder eller kontaktpersoner?
- Uopfordrede ansøgninger kræver stor viden og indsigt i virksomheden for at du kan ramme et aktuelt behov, som ingen andre kan dække. Følg med i f.eks. erhvervsavisen Børsen, Berlingskes business.dk eller Jyllands Postens finans.dk.
- Timing. En uopfordret ansøgning skal ende hos en relevant kontaktperson og altså ikke bare sendes over virksomhedens hovedpostkasse eller HR-kontor. Du SKAL ramme et behov hos en specifik afdeling, ellers kan den uopfordrede ansøgning måske ligefrem betrages som spam og skade dit kandidatur på længere sigt.