Jobsamtalen: De vigtigste råd
Marianne Bom & Rie Jerichow, Publicér
Forbered jobsamtalen
- Forbered dig. Læs alt, du kan finde om virksomheden og de personer, du skal møde på nettet, i pressen og i fagmedier. Du skal kende virksomheden og dens udfordringer.
- Hav spørgsmål med på et stykke papir. Brug spørgsmålene til at deltage i en dialog, og stil uddybende spørgsmål. Hav altid et spørgsmål klar til sidst, når de spørger, om du har flere spørgsmål.
- Tag fortællinger med, som kobler dine erfaringer og resultater med virksomhedens behov og krav i jobbet. Fortællingerne kan uddybe det, du skrev i din ansøgning og CV: Hvilke arbejdsrelaterede udfordringer mødte du på studiet, studiejobbet eller som frivillig, og hvordan løste du dem.
De typiske spørgsmål
Før du går til jobsamtale, er det en god idé at forberede svar på de mest udbredte spørgsmål. Øv dig på at sige svarene højt og lad dem pege i én retning: Du er den rette til jobbet.
- Kan du fortælle lidt om dig selv?
- Hvorfor har du søgt denne stilling?
- Hvorfor skal vi ansætte dig?
- Hvad er du mest stolt af i din karriere/din største succes?
- Hvad er den største ros, du har fået?
- Hvad er den største fejl, du har begået?
- Hvordan fungerer du i et team?
- Hvilke forventninger har du til din chef?
- Hvilke erfaringer har du med xxx?
- Fortæl om en konflikt/opgave på din tidligere arbejdsplads, hvor du var uenig med en kollega eller chef.
Samtalen over telefon eller video
Du kan komme ud for at blive inviteret til samtale over telefon eller video, især når arbejdsgiveren ønsker at screene et større antal ansøgere. Her gælder samme gode råd som til almindelige samtaler: Forbered dig og hav relevante spørgsmål og fortællinger klar. Desuden er det vigtigt, at du giver et godt førstehåndsindtryk:
- Vær klar til det aftalte tidspunkt. Hils høfligt og sig, at du er glad for, at de vil tale med dig.
- Forbered smalltalk. Spørg for eksempel ind til noget af det, der sker i branchen for tiden – gerne noget positivt.
- Smil, når det er relevant og naturligt. Det gælder også over telefonen. Man kan høre i din stemme, at du smiler.
- Klæd dig på, så tøjet matcher din professionelle påklædning – også til telefonsamtaler. Hvis du er skarpt klædt på, føler du dig mere professionel. Husk at have pænt tøj på uden for billedet, så det ikke bliver pinligt, hvis du er nødt til at rejse dig op og hente noget.
- Hav styr på teknikken: strøm på apparatet, godt telefonsignal eller Wi-Fi, brug knaphulsmikrofon eller headset, så der er god lyd, og test teknikken før samtalen.
Læs mere
På Scorjobbet.dk kan du læse om bogen ’Scor jobbet til samtalen. Et job er ikke noget, du får. Det er noget, du tager’.