Close

Mød virksomhederne på DSE-messen – de er der for at møde dig

Marianne Bom & Rie Jerichow, Publicér

Uanset om du står med det ene ben på vej ud i erhvervslivet eller næsten lige er gået i gang med din uddannelse, kan DSE-messen være en kilde til inspiration.

Det er ikke uden omkostninger for virksomhederne at have en stand på DSE-messen. De bruger tid, penge og energi på det, og de gør det udelukkende for at møde de studerende.

”Omvendt har de studerende her en stor chance for at møde virkeligheden uden for universitetets mure og få en fornemmelse for, hvad virksomhederne efterspørger,” siger karrierekonsulent Trine Nordal Borglum fra Aalborg Universitet.

Gode råd

Vær klædt på med en kort præsentation af dig selv og forbered spørgsmål. Når du møder en virksomhed på en messe, har du kun ganske kort tid til at præsentere dig selv. Forbered fx en ’elevatortale’ – et slags mundtligt CV – og øv dig i at aflevere den på en autentisk måde, så du kort og klart kommer omkring disse punkter:

  • Fortæl, hvem du er og hvad du læser.
  • Fremhæv dine samlede kompetencer (fra dit studie, studiejob, praktik eller ­frivilligt arbejde) og din overordnede ­faglige profil frem for dine specifikke fag.
  • Fortæl om relevante problemstillinger, som du arbejder med, og hvordan du ser en kobling til det, som virksomheden beskæftiger sig med.
  • Vis entusiasme. Hvorfor er det spændende?

Hun anbefaler messen til alle studerende, uanset hvor i studiet man er. ”Det er et oplagt sted at få kontakt til en virksomhed, hvis man søger et fagligt relevant studiejob, skal i praktik eller er ude efter at etablere et virksomhedssamarbejde i forbindelse med et semesterprojekt eller et speciale,” siger hun.

Naturligvis er det smart, hvis du har researchet på virksomhederne først og gjort dig klart, hvad du vil snakke med den enkelte virksomhed om – selvom der også gerne må være plads til lidt freestyling og smalltalk. Her er nogle gode råd:

  • Sørg for, at dit cv og din LinkedIn-­profil er opdaterede og fremstår ­professionelle.
  • Forbered nogle spørgsmål. Det er nemmere at indlede en samtale med potentielle arbejdsgivere, hvis du har forberedt et par spørgsmål. Find ud af, hvad du gerne vil vide om den pågældende virksomhed.
  • Forbered en ’elevatortale’ – et slags mundtligt CV – som fremhæver dine samlede kompetencer og faglige profil.
  • Notér, hvem du har talt med med nogle få stikord på bagsiden af de visitkort og brochurer, som du har fået. Det gør det meget nemmere at sende den helt rigtige ansøgning og det helt rigtige CV i dagene efter messen.
  • Husk at følge hurtigt op efter messen, mens virksomhederne stadig kan huske dig. Skab kontakt via LinkedIn, ring eller send en mail, hvori du fx ­takker for samtalen. Bid mærke i, at nogle virksomheder ikke ønsker, at man fremsender CV eller ansøgning pr. mail, men i stedet uploader via deres hjemmeside.